Nina Taronen

Olen Nina Taronen Riihimäeltä ja edustusseurani on Riihimäen frisbeegolf ry. Olen 53-vuotias, kolmen, jo aikuisen pojan äiti. Työskentelen Kumera Oy:ssä projektisihteerinä.

Kuva: Miika Rajala

Frisbeegolfia pelaan mieheni kanssa innokkaasti ja vedämme myös kisoja omalla kotiradallamme, Riuttassa. Lomareissumme suunnittelemme aina sen mukaisesti, että pääsemme heittämään mahdollisimman monta uutta rataa. Tähän mennessä olen kiertänyt 150 rataa ja miehelleni niitä on kertynyt 262 🙂

Milloin aloitit frisbeegolfin ja miten löysit lajin pariin?

Sain ensikosketuksen frisbeegolfiin keskellä talvea, joulukuussa 2014, kun miesystäväni (nykyinen aviomieheni) vei minut heittämään Tervakosken radalle.

Miksi juuri frisbeegolf? Mitä laji antaa sinulle?

Pelatessa unohdan kaikki huolet ja murheet. Lisäksi se on todella loistava liikuntamuoto. Metsässä liikkuessa yleiskunto ja tasapaino paranee ja olen harrastuksen myötä tutustunut myös mahtaviin tyyppeihin.

Onko sinulla omasta mielestä vahvuuksia pelaajana? Mitä haluaisit kehittää?

Vahvuuteni on varmaankin periksiantamattomuus. Jos heitto ei kulje, niin sitten menen kentälle ja treenaan. Mentaalipuolta voisi ehkä vielä kehittää.

Ikimuistoisin fribahetkesi?

Ikimuistoisin hetki on ehdottomasti Espanjan Mijaksen viikkokisat 28.10.2018. Tuuli oli niin kova, että kiekot pysyivät hädin tuskin kädessä. Lisäksi jouduimme keskelle raekuuroa!

Kerro kotiradastasi? Jos niitä on useampia, kerro mieluisammasta.

Riutta DGP on entisen pienen laskettelukeskuksen ympärille rakennettu rata. Vaihtelevia väyliä, ylä- sekä alamäkiä. Rata ei ehkä sovellu ihan aloittelijoille, mutta tarjoaa kokeneemmille harrastajille sopivasti haasteita.

Onko sinulla lempikiekkoa?

Minulla on monta lempikiekkoa, mutta uusin tuttavuus, Avenger SS meni heti suosikkikiekkojeni ykköskastiin. Mahtava liito!

Suosikkiratasi perusteluineen?

Upein rata, jossa olen heittänyt, on ehdottomasti Järva. Suomen radoista minulla on kaksi suosikkia: Lauste sekä Simpele. Kummassakin on upeita puistoväyliä sekä metsäisempiä väyliä vaihtelevasti. Pidän monipuolisista radoista.

Oletko tehnyt fribareissuja?

Oikeastaan kaikki reissut, joita mieheni kanssa teemme ovat myös fribareissuja. Suunnittelemme matkat niin, että pääsemme heittämään mahdollisimman monta uutta rataa. Ensimmäinen fribareissu, jonka teimme, oli häämatkamme Ruotsiin vuonna 2016. Matkalla tietysti heitimme Järvassa sekä parilla muulla Tukholman lähistöllä olevilla radoilla.

Millä sanoilla markkinoisit frisbeegolffia sukulaisillesi/työkavereille/muille naisille?

Kannattaa ehdottomasti kokeilla! Jos mahdollista, pyydä mukaan joku kokeneempi heittäjä, jolta saat hyviä neuvoja. Laji sopii erinomaisesti myös naisille ja tytöille.